Trend nakupování na internetu s covidem ještě posílil. Před koncem roku 2021 vykazoval obrat přes 190 miliard korun, skoro o pětinu víc než v roce 2020. Počet českých e-shopů se přiblížil 50 tisícům, což je (v přepočtu na hlavu) nejvíce v Evropě.
Ty téměř dvě stovky miliardy utratíme prostřednictvím přibližně 100 milionů objednávek, které se pak v obdobném počtu balíků vydají na miliardy kilometrů dlouhou cestu k nám.
Objednali jste si bio-eko-výrobek vyrobený v souladu s řádem přírody? Než k vám dorazí, bude jeho karma pošpiněna emisemi z dopravy. Republiku každý den křižují tisíce dodávek se (zatím) spalovacími motory, které ještě více zahušťují už tak hustou silniční dopravu.
Obsah článku
Jezdi na nákup, nebo s nákupem?
Předpokládejme, že jedno auto dopravní služby denně obslouží 50 adres. Do oblasti tudíž nepřiveze jeden, ale 50 nákupů současně. To zní celkem dobře i s významnou námitkou, že vaši sousedé nakupují v různých e-shopech a objednávají dopravu u různých dopravních služeb.
Možná výhoda se ale začne ztrácet, jestliže nakupujete online, ale autem dál jezdíte kolem kamenných obchodů třeba do práce. Pak už je lepší nakoupit offline nebo aspoň zvolit osobní odběr zásilek na výdejním místě, které máte po cestě.
Že se tady bavíme jen o poslední části předlouhé distribuční cesty? Máte pravdu. Doprava zboží od výrobce do obchodu nebo do posledního depa ale velký rozdíl nedělá. Pokud je po zboží poptávka, uskuteční se tak jako tak.
Přitom obvykle platí, že čím delší přepravní vzdálenost, tím větší koncentrace zásilek. Faktický podíl vašeho balíčku na zplodinách mazutové lodi plující z Číny bude proto vcelku zanedbatelný. Nulový by mohl být, kdyby v Číně nikdo nenakupoval a loď by vůbec nemusela vyplout.
Těžké rozhodování
Ale zpátky na zem. Když se znovu omezíme pouze na část cesty zboží z posledního depa k vám, ekologickou zátěž ovlivní i řada málo zřejmých parametrů: typ a hustota osídlení ve vaší oblasti, počet aktivních dopravců a jejich aut, promyšlenost rozvozových tras a počet balíků na palubě každého vozidla poslední míle.
Dodávka nacpaná balíky pro lidi z jedné městské čtvrti vypustí zřejmě menší podíl škodlivin na jeden balík než poloprázdné auto šplhající k odlehlým horským samotám.
Digitální dispečeři
Zelené motivace se dnes naštěstí potkávají se snahou dopravců jednoduše ušetřit. Efektivitu rozvážek proto hlídá nejeden výkonný software pro optimalizaci tras a rozvozů. Díky propojení s mapami a GPS dokážou tyto aplikace, mimo jiné, zkracovat trasy a lhůty doručení, snižovat spotřebu PHM a tím i emise. Redukce CO2 dosažená pouhým výpočtem lepší trasy je zajisté elegantním příspěvkem k řešení klimatické krize.
Vaše mise
Co můžete udělat pro snížení dopravní zátěže z online nakupování vy? Nakupujte méně. — Dobrá, nakupujte více! Nakupování si ale naplánujte, pořizujte větší nákupy v menším množství e-shopů, aby k vám přijely pokud možno jedním autem. Případně si balíky vyzvedněte sami ve výdejních místech, máte-li pocit, že jsou k poslednímu depu blíž než vaše podhorská víska.
Data:
https://www.ceska-ecommerce.cz/
https://solvertech.cz/